1. Iráni út részletes programterve

1. Iráni út részletes programterve

Az ország fővárosának, Teheránnak közel 8 millió lakosa van, ami az agglomerációval együtt eléri a 15 milliót is. Nyugat-Ázsia egyik legnagyobb városának számít, amely a közel-keleti régióban a második Egyiptom fővárosa, Kairó után.

  1.  nap Elutazás Irán fővárosába 2. nap Teherán

Teherán nevének az eredete a múlt homályába veszett, így a történészek egy sor elméleti megközelítéssel próbáltak rá magyarázatot keresni, adni. Az egyik legelfogadottabb teória szerint a Tiran/Tirgan szó lehet az eredet forrása, amelynek jelentése „Tir hajléka”. Tir az ókori zoroasztriánus vallás egyik személyisége volt, és létezett egy Tiran nevű település a környéken, egy másik falu szomszédságában, amelyek ma már mind a modern Teherán részei.

Mások szerint a város neve a környéken fellelhető meleg forrásokra utal, és maga a Teherán szó is perzsa eredetű, amelynek pontos jelentése „meleg hegyi lanka”, de jelenthet két hegy közti lankát is. Az Elburz hegység lábánál, mintegy 1100−1700 m tengerszint feletti magasságban helyezkedik el a főváros. A hegység 60−130 km széles láncai elválasztják a Kaszpi-tenger partvidékét a Teheráni-fennsíktól. Teherán és környéke az ókori Méd Birodalom idejében játszott először komolyabb szerepet (Sárközy, 2018). Itt épült fel Réj városa, amely az i. e. 8. század és az i. e. 6. század között fennálló birodalom egyik virágzó kis települése volt a maga idejében. A méd törzsek az asszírok elleni háború miatt léptek szövetségre, építettek fel egy államot, amely aktív résztvevője volt az Asszír Birodalom megdöntésének, amit követően egy rövid virágkor következett. Réj városa Nagy Sándor hódító hadjárata után a Szeleukida Birodalom része, és az egyik fontos erőssége lett a város, amelyet I. Szeleukosz át is nevezett Europosra. A Szaszanida uralom idején a birodalom központi vidékének számított a terület, ami egészen az iszlám megjelenésig, az arab támadásig megmaradt, amikor elpusztították. Utolsó fénykorát a Szeldzsuk Birodalom idején érte, amikor a 11. század közepén egy röpke évtizedig Réj városa volt a főváros  (Benedek, 2012). A 13. század elején a mongol hódítás jelentette a kegyelemdöfést a városnak, ami oly mértékben elpusztult, hogy többé már fel sem épült. Ekkor indult meg a nem messze elterülő Teherán falu egyre fontosabbá válása, egyre növekvő bővülése. A 16. századra már több ezerre nőtt  a lakosság száma, a települést pedig városfal védelmezte. A türkmén származású Szavafida-dinasztia (16−17. század) idejében jelentősége tovább növekedett, ami a Zand-dinasztia idejében teljesedett ki, amikor 1778-ban Karim Khan Zand, az alapító második fővárossá tette Teheránt. Palotát és más kormányzati épületeket kezdtek felhúzni a városban, amely 1795-ben lett a végleges főváros, miután Aga Mohamed Kánt, a Kádzsár-dinasztia alapítóját királlyá koronázták meg a városban. Ettől kezdve Teherán Irán fővárosa. A város a II. világháború után gyökeres átalakításon ment át, Mohammad Reza Pahlavi iráni sah a modernizáció jegyében igen sok régi építészeti emléket leromboltatott, és a helyükre modernnek tartott épületek kerültek. Az ország legfontosabb és legnagyobb múzeuma, a Nemzeti Múzeum, amelyet André Gobard francia régész és építész tervezett, aki egyben az első igazgatója is volt. A múzeum két épületből áll: az iszlám előtti és az iszlám utáni korszakból. Az első téglából készült épület építése 1935-ben kezdődött, és 1937-ben nyitották meg hivatalosan. Az épület bejárata híven tükrözi az ország sokszínű múltját, az ókori Újperzsa (Szászánida) Birodalom építészeti jegyeit viseli magán. Az 1979-es iráni iszlám forradalom hatással volt a múzeum életére, ezután került külön épületbe az Iszlám Kor Múzeuma. A kiállított tárgyak érdekessége, hogy valamennyi időrend szerint van összeállítva, és mindegyik az országban talált eredeti darab. Mintegy 300 000 múzeumi tárgyat foglal magában, több mint 20 000 m2 területen, nemcsak az ország legnagyobb történeti és régészeti múzeuma, hanem az ország  legrangosabb múzeuma közé is tartozik. Az iszlám előtti időket bemutató múzeumrész az Iráni Régészeti Múzeum néven is ismert. A tárgyakat két emeleten mutatják be. A felső emeleten az őskori korokból származó legrégebbi tárgyak láthatók, és az alsó paleolit időszakig nyúlnak vissza. Annak érdekében, hogy a látogatók jobban megértsék a korszak kultúráját, az emeleten egy falusi ház modellje, több kerámiagyártó kemence és egy rekonstruált sír is megtalálható. Az alsó szinten az őskor utáni időszakok tárgyai kerülnek bemutatásra, egészen az iszlám megjelenéséig. Kiemelkednek a perzsa, a Szeleukida, a pártus és a szásszánida korszakból származó darabok. Az ókori perzsákkal foglalkozó részben található tárgyak némelyike Perszepoliszból származik. Többek között faragott kövek, mázas téglák, bronztárgyak, szobrok, oszlopok, feliratok és figurák találhatók itt. Itt került kiállításra egy nagy Dárius szobor alsó fele, amelyet még 1972-ben Szuszában találtak, és Egyiptom meghódításáról szóló felirat található rajta. A hellenisztikus Szeleukida Birodalom idejéből görög hatású fazekastermékek, kőből és csontból készült tárgyak kerültek többek között kiállításra. A pártus korszak egyik érdekessége a sóember, aki valószínűleg sóbányász volt, és egy bányaomlás következtében életét vesztette, testét pedig a só konzerválta, így a test teljesen kivehető maradt mind a mai napig. Az Iszlám Művészeti Múzeumban megtalálható a Korán gyűjtemény, valamint más kéziratok, amelyek kalligrafikus stílusokat és festményeket mutatnak be. A múzeum többi részében főleg iszlám textíliák és kerámiák láthatók.

A Golesztán palota az 1796-ban hatalomra jutó Kádzsár-dinasztia uralkodása idején nyerte el mai formáját, és lett 2013-ban az UNESCO világörökség helyszínek egyike. A palota magán viseli a perzsa és a nyugati építészeti jegyeket. Megfigyelhető az épületben az európai építési technikák korai alkalmazása, mint például az öntöttvas tartóelemként való használata. A falakkal körülvett palota Teherán városközpontjában található, és eredetileg egy, a Szafavida-dinasztia korában épült palota állt itt. Jelenlegi formáját a 19. században nyerte el, nem sokkal azután, hogy az uralkodó Teheránba helyezte át a fővárost, és ezt a helyet választotta lakóhelynek és politikai központnak is. A nagyméretű kert köré épített palota nyolc elkülöníthető részből áll, ezeknek nagyobb része ma már múzeumként üzemel. A 19. században a helyi kortárs művészet egyik központjává vált és nagy hatást gyakorolt az ország 19. század végi és 20. század eleji építészetére. Helyiségeinek nagy része elvesztette eredeti funkcióját, de minimális állami tevékenységet ma is folytatnak benne. A palota egyik ékessége a 65 darab márványból készült ún. márványtrón, ahol az uralkodók hivatalos ceremóniákat és koronázásokat tartottak. Az utolsó koronázás 1925-ben történt itt, amikor Reza Pahlavi iráni sah megdöntötte a Kádzsár-dinasztiát, és önmagát nevezte ki uralkodónak, és ezzel egy új dinasztiát alapított. Az iráni Ékszermúzeum története több évszázados múltra tekint vissza, ami annak köszönhető, hogy mindig is fontosak voltak az uralkodók számára a minél ritkább és különlegesebb ékszerek és drágakövek használata, gyűjtése. Így Indiától kezdve az Oszmán Birodalom piacain át európai országokból is kerültek ékszerek az országba. Némely darabok igen viszontagságos utat jártak be, de akadtak olyanok is, amelyek kalandos úton kerültek ki az országból, és soha nem is tértek vissza, mint pl. a híres Kooh-e-Nur, a ‘Holdfény hegye’ gyémánt (a kisebbik lányomat erről neveztem el, a núr bár arab szó, de ez nem különös, mert a perzsában sok az arab eredetű szó van, az”i” a birtokviszonyt jelöli, núr jelentése az arab nyelvben a Holdfény), ami az angolokhoz, majd pedig Viktória angol királynő udvarába került. A Kádzsár-dinasztia idején némely értékes darabot beépítettek a palotába vagy más királyi ékszerekbe. 1937-ben a királyi kincstár és ékszerek a Nemzeti Bankhoz kerültek, a bankjegykibocsátás fedezetét képezte, és később a Bankkal szemben fennálló kormányzati kötelezettségek fedezetévé vált. Az iráni iszlám forradalom alatt az Iráni Iszlám Köztársaság Központi Bankjának alkalmazottai megóvták ezt az értékes gyűjteményt. A múzeumban szereplő tárgyak tükrözik az iráni kézművesek és művészek kreativitását és ízlését a történelem különböző korszakaiban, és a nemzeti művészeti és kulturális örökséget képviseli.

    1. nap: Abyaneh – Kashan – Iszfahán

Abyaneh

Kashan oázisváros a régészeti felfedezések szerint már az ősidőtől fogva lakott volt, ez a régió egyike volt a történelem előtti korok központjainak. A várostól keletre kezdődik Irán központi sivatagjában, amelyről a város híres. Az ókorban Elám viszonylagos közelsége hatással volt az itt élőkre. Egyes történelmi beszámolók szerint innen származnak azok a bölcsek, akik egy csillagot követve Betlehembe mentek Jézus születésekor.

A város első igazi fénykora a Szeldzsuk-dinasztia idejére tehető a 11. században. Ekkor épült a Ghal’eh Jalali nevű erődítmény, ami ma is a város középpontjában áll. A város 1778-ban egy földrengésben súlyosan megsérült, több ezren vesztették életüket. A település újjáépült, és a 18−19. század folyamán épült házak miatt egyre inkább turisztikai látványosság lett a város, amely híres még a szőnyegeiről, a selyem- és textilgyártásáról. Ma itt található az ország legnagyobb szőnyegszövő gyárainak a többsége. A város egyik nevezetessége a Borudzserdi-ház, amely 1857-ben építette Borudzserdi, egy gazdag kereskedő a menyasszonyának. A ház Irán hagyományos építészeti stílusát követi, egy külső és egy belső részből álló, udvari szökőkúttal, medencével rendelkező együttes. A főcsarnok tetején egy központi kupola található, ami mellett még három 40 m magas szélfogót is építettek. A házat stukkók, üveg és tükörmunkák díszítik, és híresek a freskói is. A városban található az ország legrégebbi, 1590-ben befejezett kertje, a Fin kert, amit a 16. században továbbépítették, jelentősen ki is bővítették. A kertet a későbbi korokban elhanyagolták, majd 1935-ben Irán nemzeti tulajdonává nyilvánították, majd pedig 2012-ben a világörökség részévé nyilvánították. A kert 2,3 hektáron terül el, perzsa hagyományok szerint számos keringető medencét, szökőkutat építettek fel itt, és több építészeti korszak jellemzőit viseli magán. Iszfahán felé utazva esik útba Abyaneh. Az alig 300 lakosú település sajátos vörös agyagházaitól lett híres. A falu egyike az ország legrégebb óta lakott és fennmaradt településeinek, amely sok turistát vonz minden évben. A helyiek a mai napig viselik a hagyományos régi népviseletet, ami a nők esetében fehér, apró virágos hosszú kendőt, térd alatti szoknyát jelent. A férfiak is hagyományos ruhákat viselnek, amely fekete mellényből és bő nadrágból áll. Érdemes felmászni a házak közötti lépcsőkre, ahonnan remek fotókat lehet készíteni.

  1. nap: Iszfahán

Iszfahán

Iszfahán alapításának időpontja a múlt homályába veszett, annyi bizonyos, hogy eredeti neve Aspandana volt, és ezen a néven Elám egyik városa volt már az ókorban. Mai nevét az aszpahan –katonai tábor kifejezésből származtatják. Első fénykorát a párthusok idején élte, ugyanis a birodalom főváros volt (Benedek, 2012). Az iszlám megjelenését követően a város hanyatlani kezdett, újabb fénykorát a 11. században, a Szeldzsuk törökök idejében érte meg. Fejlődése többször is csorbát szenvedett, először a mongolok, aztán pedig Timur Lenk dúlta fel. Az immár harmadik virágkort a 16. században élte a város, amikor I. Abbász uralkodó ide helyezte a fővárosát. Ekkor épült a város főtere, ami azóta már szerepel az UNESCO világörökség javaslati listáján is. A városba telepedtek le a 17. században a szülőföldjükről a vallásuk miatt elűzött örmény keresztények, akik több évszázadon át a város keresztény lakosságát adták. A város nevezetességei igen sokfélék, és változatosak. A város központjában található tér eredeti neve Nags-e Dzsahán azaz a „világ képe” volt, amelyet később Sah térnek, majd 1979 után Naghsh-e Jahannak, azaz Imám térnek neveztek át, amely a 20 ezer rialos bankjegyen is látható. Az UNESCO világörökségnek számító tér 164 x 512 m méretű, és I. Abbász perzsa sah utasítására kezdték el kialakítani, az akkor fővárosként funkcionáló Iszfahánban. A tér egyike a világ legnagyobb tereinek, amit minden oldalról egy-egy híres épület vesz körbe, amelyeket kétszintes árkádsorok kötnek össze. A téren található az Imám-mecset, a Lotfolla Sah-mecset és az Ali Qapu palota. A tér lovaspóló mérkőzéseknek és kivégzéseknek is helyet adott a múltban. Az Ali Qapu palota a 20 ezres bankjegy másik oldalán látható. A palota a Szafavida-dinasztia idején készült, amikor Iszfahán főváros volt. Mintegy 48 m magas, hat szintes komplexumként lehet leírni, amely a szafavida és az iszlám építészet egyik jellegzetes épülete (Harpur, 1998). A legfelső szinten található, az ún. Zenecsarnok, ahol nagy kör alakú rések vannak a falban, amelyek az esztétika mellett főleg akusztikus jelleggel bírnak. A 17. század elejére elkészült palotában naturalista falfestmények, virág- és állatmotívumok láthatóak. Fénykorában az első emeleten volt a kancellária, és a legfelső emeleten tartották az uralkodói fogadásokat és banketteket. Az Imám tér másik oldalán található a Sheikh Lotfollah mecset, amit sokan az iráni építészet remekműveként tartanak számon. A mecset építése 1603-ban vette kezdetét és 1619-re készült el, de más mecsetekkel ellentétben kizárólag a királyi udvar számára épült (Harpur, 1998). Ezért sincs benne minaret és kisebb is más mecsetekhez képest. Az építészek az Ali kapu-palota és a mecset között egy alagutat építettek, hogy az uralkodó és a háremének a tagjai kíváncsi szemek nélkül is nyugodtan látogathassák a mecsetet. Az épület főbejáratánál mindig őrök posztoltak, és az ajtók mindig zárva voltak a mecsetben. Napjainkban ezek az ajtók már nyitva állnak a látogatók előtt, a turisták szabadon látogathatják. A mecset a korai funkciója miatt nagyon egyszerű tervezésű, nincsen saját udvara sem. Maga az épület egy lapos kupolából áll, amely egy négyzet alakú kupolakamrán nyugszik. Ettől függetlenül viszont a külseje és a belseje is nagyon díszes, az építése során az akkori idők legtehetségesebb kézművesei dolgoztak rajta. Az Imám tér északi oldalán kezdődik az 1620-ban épült iszfaháni nagy bazár, amely a szafavida korszak legnagyobb kereskedelmi központja volt. Több történelmi épület, iskola és mecset is megtalálható a területén. Maga a bazár az egyik legrégebbi a Közel-Keleten, ami tulajdonképpen egy 2 km hosszú utca tele üzletekkel, árusokkal. Iszfahánban található az ország egyik legnagyobb keresztény katedrálisa, a Vank katedrális. A székesegyház építését a városba erőszakkal betelepített örmények kezdték meg 1606-ban, ami azután 1664-re nyerte el végleges formáját. Maga az épület egy kupolás szentélyből áll, így kívülről hasonló egy mecsethez. A téglából készült épület belső terét freskók és aranyozott faragványok borítják. A kék és arany színű központi kupola a Biblia történetét ábrázolja a világ teremtéséről és az ember kiűzéséről Édenből. A bejárat feletti mennyezetet finom virágmotívumokkal festették ki, perzsa miniatűr stílusban. A katedrális udvarán egy emlékmű is található, amely az 1915-ös törökországi örmény népirtásnak állít emléket (Sárközy, 2018). Egy külön könyvtár és múzeum is található itt, amihez több mint 700 kézírásos könyv tartozik, amelyek az örmény mellett az iráni történelem és kultúra kutatására is alkalmasak.

  1. nap: Iszfahán – Yazd

Iszfahán építészeti és kulturális emlékei közé tartozik a Negyven oszlopok palotája, amit I. Abbász sah építettet kimondottan szórakozási és fogadási célokra. A palotában bel- és külföldi méltóságokat, nagyköveteket fogadtak. A palota a nevét a bejárati pavilont támasztó húsz faoszlopról kapta, amelyek a palota előtti szökőkút vízében tükröződve negyvennek tűnnek.  A palotában igen sok freskó és díszes kerámia volt régen, melyek jelentős része napjainkban nyugati múzeumok birtokában vannak. Ezek többsége híres történelmi eseményeket ábrázolnak. A palota az UNESCO világörökségi listáján is szerepel. Iszfahán egyik legrégebbi vallási épülete a 9. században alapított Nagymecset vagy Péntek-mecset. A város történelmi középpontjában fennmaradt épület ötvözi az abbászida, szeldzsuk, ilhánida, timurida és szafavida építészetének minden jellegzetes jegyét. Építését igen korán, 841-ben kezdték el és a következő évszázadok folyamán nyerte el mai alakját. A mecset az első olyan iszlám épület, amelyik a szásszánida palotaépítészet jellegzetes elemét, a négyejvános elrendezést egy vallási épületen alkalmazta. Kettős héjú, bordás mennyezetű kupolája a legkorábbi ilyen jellegű épületelem az iszlám építészetben. Az elmúlt évszázadok alatt folyamatosan restaurálták, nagyobb helyreállítási munkákra egy 1984-es légitámadást követően került sor. Iszfahántól 8 km-re nyugatra, mintegy 210 m-re kimagasodó hegyen található a tűz-templom, amely a zoroasztrizmus, az ősi perzsa vallás egyik fennmaradt emléke.

Jazd az Iráni-fennsíkon található, az egykori Selyem- és Fűszerút mentén. Maga a város sivatagi éghajlaton terül el, ami csak nehezíti az életkörülményeket. Már az ókori emberek is képesek voltak az éghajlat okozta nehézségek áthidalására, a vízellátást ún. qanatokkal, földalatti vízgyűjtőkkel, elosztórendszerrel és vízvezetékekkel oldották meg. A város egyik jellegzetessége a vályogépítészet, amire kevés példa van, hogy ennyi évszázadot átvészeljen és fennmaradjon. A település hagyományos városrészei, a házak, a középületek, vallási épületek mind vályogból készültek. Jazd történetében a legnagyobb csapást a mongolok jelentették, akik 1220-ban feldúlták a várost, ami aztán sikerrel újjáépült. A város a zoroasztrizmus vallás központja, amelyet az i. e. 2. évezredben élt iráni származású próféta Zarathustra alapított. Fénykorában ez volt Perzsia és a Perzsa Birodalom uralkodó vallása, mára alig 200 ezer híve lehet szerte a világon az egykor oly népszerű egyistenhívő vallásnak. A zoroasztrizmusban központi szerepet tölt be a tűz, a hívek az ún. tűztemplomokban őrizték a szent tüzet a tűzoltáron, ahol áldozatokat mutattak be (Hinnells, 1992). Jazd lett a vallás megmaradt híveink az egyik központja, amire bizonyíték a sok megmaradt tűztemplom a városban és a környékén. Mivel a lakosság többsége az iszlám híve, ezért mecsetek és minaretek is találhatók bőségesen a településen. A város nevezetességei közé tartoznak az ún. széltornyok, amelyek egy magas kéményre hasonlító építmények, és fő funkciójuk a szellőztetés, amire azért van szükség, mert a sivatagi éghajlat miatt igen meleg és száraz az idő, és gyakoriak a 40 fok feletti melegek. Egy helyi tradicionális házból lett kialakítva a Víz múzeuma, ami bemutatja, miként éltek, élnek ezen a vidéken az emberek. A legalsó szinten található a pince, amire az volt a jellemző, hogy minden család fúrt magának egy saját járatot, addig amíg vizet nem talált. Ezután egy medencébe vezették a vizet, ami így hűtötte a lakás alsó szintjét, és amellett ivóvízként is szolgált. A hálószobákat ez a rendszer télen fűtötte, nyáron pedig hűtötte. A házak udvarán kis kutak, virágágyások, gyümölcsfák sorakoztak. Jazd egyik legrégebbi iszlám épülete a Jamemecset, ami az iráni 200 rialos bankjegyen is megtalálható. A 12. században kezdték el építeni, és a 14. századra nyerte el mai formáját. A kutatók szerint egy régi, még a szászánida időben épült tűztemplom helyére épült a mecset, ami a perzsa építészet jegyeit ötvözi. A bejáratánál két 52 m magas minaret található, ami a legmagasabbnak számít az országban. Belül egy hosszú árkádos udvara van, ahonnan nyílik a szentély kamra, amit csempemozaikok díszítenek, és az egyik legszebbnek tartanak az országban. Az Amir Chakhmaq komplexum az azonos nevű téren található, ami a 15−16. század folyamán került kialakításra. Található itt mecset, régi karavánszeráj, 600 éves fürdőház is. Az Amir Chakhmaq mecset 1438-ra készült el, és esztétika, dimenzió és fontosság szempontjából a város egyik legkiemelkedőbb épülete. A mecset háromszintes épület kifinomult homlokzattal, a központban két magas minarettel. Éjszakánként narancssárga fénnyel világítják ki, ami igazán látványossá teszi. Jazd zoroasztriánus hagyományához hozzátartozik a Csend tornya is. (Talán a tornyok miatt vágytam legjobban Iránba, valamiért már tizenévesen is úgy éreztem, hogy látnom kell…) A zoroasztriánus hagyományok szerint, ha valaki meghal, akkor a testét megfertőzhetik a démonok. Ennek elkerülésére a holttestet kitették az elemeknek és a helyi ragadozóknak a sivatagban dakhmáknak nevezett lapos tetejű tornyok tetején. A több mint 3000 éves hagyomány szerint három koncentrikus körben helyezték el a tornyokon a holttesteket − a férfiakat a külső, a nőket a középső, a gyerekeket pedig a belsőbe helyezték. A testeket addig hagyták ott, amíg a csontokat a keselyűk meg nem tisztították, és az elemek kifehérítették, utána helyezték a csontokat végső nyugalomra a tornyok közelében vagy azon belül (Hinnells, 1992). A Az 1970-es évek óta illegális lett az ilyen helyek használata, a maradék zoroasztrianus hívőt arra kényszerítették, hogy felhagyjanak az ősi temetkezési szokásokkal. Az ilyen tornyokat ma már nem használják vallási, temetkezési célokra, de szabadon látogathatók. (Leslie L. Lawrence: A keselyűk gyászzenéje című könyv talán rémlik valakinek.)

  1. nap: Paszargadai – Perszepolisz – Shiraz

Paszargadai egyike az ókori Irán legfontosabb városainak. A Zagrosz-hegység láncai között elterülő várost a legendák szerint „Nagy” Kürosz (kb. i. e. 600−530) alapította, aki egyben a perzsa birodalom alapítója is volt. Kürosz szinte a semmiből kiindulva egyesítette a perzsákat, majd legyőzte a médeket, meghódította a Lüd és az Újbabiloni Birodalmat is. Halála idejére a perzsa állam a Hellészpontoszi szorostól egészen Indiáig terjesztette ki a befolyását. Az országegyesítés és hódítás mellett ő volt az, aki hazaengedte a zsidókat a babiloni fogságból. Kürosz politikája nem az erőszakon nyugodott, hanem a tolerancián. Az elfoglalt népekkel nem bánt keményen, meghagyta saját törvényeik többségét és a vallásukat is. A legendák szerint Paszargadai városát ott alapította a király, ahol a Hérodotosz görög történetíró által Asztüagész néven említett méd király felett aratott sorsdöntő győzelmet (Ghirshman, 1985). A Paszargadai környékén lezajlott csatában a perzsák a sokszoros túlerőben lévő méd sereget győztek le i. e. 550-ben, és Kürosz ezzel alapozta meg igazán a hatalmát és indult el a birodalomépítés irányába. A győzelem helyén alapított város neve tábort jelent, ezzel is utalva arra, hogy itt táboroztak a perzsa seregek a nagy királlyal. A városból fővárost csinált Kürosz, és ezt a státuszt a fia II. Kambüszész (i. e. 529–522) vette el, aki Perszepoliszba helyezte át a székhelyét. Ennek ellenére Plutarkhosz történetíró szerint Paszargadai később is megőrizte a fontosságát, ugyanis itt tartották később is a perzsa uralkodók koronázási szertartásait. Az ókori város fallal volt körülvéve, és egy dombon külön citadella is védte a fővárost. A város bejárata egy hatalmas kapu volt, amelyet bikaszobrok és szárnyas géniuszok domborművei díszítettek. Kürosz palotát és épített, de annak már csak a romjai csodálhatók meg. A palota alsó és felső részből állt, hatalmas oszlopcsarnok szegélyezte. Az alsó palota egyben fogadócsarnokként szolgált és egyetlen hatalmas oszlopcsarnokból állt, amelyhez kívülről kettős oszlopsorból álló tornácok csatlakoztak. Kürosz királyt a halála után az általa alapított városban temették el, egy hatlépcsős piramisban, amelynek a tetején egy sírház volt. A sír és maga a palotarész egészen Nagy Sándor koráig fennmaradt. Ekkor a makedón-görög hódítók elfoglalták és kirabolták a régi fővárost, ami már nem épült többet újjá, csak a romjai maradtak meg. Paszargadai és környéke ma is ásatási terült, ami ettől függetlenül látogatható, és az UNESCO világörökségéhez tartozik. Naqsh-e Rostam Perszepolisz ősi városától 12 km-re található hatalmas szikla, amelynek az oldalába domborműveket és sírhelyeket is vájtak a perzsák. A legidősebbnek tartott dombormű i. e. 1000 körül készülhetett és elámi eredetűnek tartják. A leghíresebb a sziklafalba vágott négy sír, amelyek egy-egy perzsa király számára készültek.  Ide temették el I. Dareioszt (i. e. 522–486), akit a szkítákkal és a görögökkel való háborúi tettek ismerté (Harmatta, 2003). Bár személyesen a király nem vett részt a görög hadjáratokban, serege Maratón síkságán elszenvedett veresége bevonult a világtörténelembe. Utóda, I. Xerxész (i. e. 486−465) uralkodása elején egy hatalmas sereggel akarta apja művét befejezni, és meghódítani a görögöket, de a Thermopülai-szorosban előbb Leonidász spártai király adott igen kemény leckét a perzsáknak a bátorságból alig 300 harcosával. Ezt követően a szalamiszi tengeri csatában a görög flotta aratott hatalmas győzelmet a Xerxész tengerészei felett, aki a következő években még több vereséget szenvedett a görögöktől, végül felhagyott hódítási szándékával. I. Artaxerxész (i. e. 465–424) idejében a perzsa világhatalom hanyatlani kezdett, egyre több belső és külső veszély kezdte bomlasztani a hatalmas államot. A negyedik itt eltemetett uralkodó II. Dareiosz (i. e. 423−404) idején Egyiptom el is szakadt egy időre a birodalomtól, és ezen kívül a görögök ún. peloponnészoszi háborújába avatkozott be több-kevesebb sikerrel. Az ötödik, befejezetlen sír is, vagy III. Artaxerxész (i. e. 358–338) vagy III. Dareiosz (i. e. 336–330) számára készülhetett. A négy sír ma már üresen áll, csak a feliratok tanúskodnak egykori lakóiról, ugyanis Nagy Sándor támadása idején kifosztották mindegyiket (Gimeno, 2010).

Perszepoliszt, mely nevének jelentése a perzsák városa, még I. Dareiosz perzsa király kezdte el felépíteni i. e. 515 körül. A település a következő két évszázad folyamán fokozatosan újabb elemekkel épült és bővült, de soha nem fejezték be teljesen. A város a szakrális főváros szerepét kapta meg a perzsa királyoktól, egyes történészek szerint a tavaszi napéjegyenlőség idején a perzsa újévi ünnepségek színhelye volt (Apor, 1974). Ilyenkor a hatalmas birodalom minden szegletéből érkeztek alattvalók, hogy kifejezzék hódolatukat a mindenkori uralkodónak. Perszepolisz mintegy 125 ezer m2-nyi sík területen került kialakításra a hegyek lábánál, a hatalmas komplexum tartalmazott szertartás palotákat, lakóépületeket, kincstárat és erődítményeket is. Mivel a szakrális fővárost nem védték védőfalak, nem volt kiépített védelmi rendszere, így Nagy Sándor a seregével minden gond nélkül be tudott vonulni Perszepoliszba, és az egész komplexum az enyészeté lett i. e. 300-ban. A város pusztulása tény, de annak oka, mikéntje máig viták tárgya. Az ókori szerzők szerint egy görög kéjnő egy fáklyával gyújtotta fel az egyik palotát, mintegy bosszúként Athén bő egy évszázaddal azelőtti kifosztása és felgyújtása miatt. Az alkoholmámorában úszó Sándor pedig csatlakozott a gyújtogatáshoz. A tűzvész során a művészi fafaragványok és a tetőszerkezet elemei véglegesen megsemmisültek. A tény az, hogy Perszepolisz elpusztult, és olyan mértékű volt a pusztítás, hogy igazi fényét már soha nem szerezte vissza. Sándor halála után a Szeleukida Birodalom része lett, de fokozatosan veszített jelentőségéből, nem lett többé főváros (Ghirshman, 1985). A párthusok idejére gyakorlatilag elnéptelenedett, üres puszta lett a helyén. A Szászánidák idejében újra fontos lett egy rövid időre, az állam központi területének számított, nem messze tőle volt az akkor főváros, és valamennyi szakrális, vallási szerepet nyert el Perszepolisz. A végleges pusztulás az arab támadásokkal a 7. században érte el a várost. Ekkor érte el az iszlám is a térséget, és elkezdte felváltani a zoroasztrizmust A kihalt város köveinek, szobrainak elhordása az eltelt évszázadok alatt szinte állandó volt. 1979-ben az UNESCO a világörökség részévé nyilvánította.

  1. nap: Shiraz

A több mint egy millió lakossal rendelkező város az ország hatodik legnagyobb városa, tartományi és megyeszékhely, Dél-Irán egyik legfontosabb központja. A város környéke már több évezrede is lakott volt, találtak a régészek erre utaló nyomokat még az elámi időkből is. A település helyén nagyon sokáig csak karavánszeráj létezett, ami fokozatosan kezdett növekedni, városias jelleget mutatni. A 10. századra már védőfallal vették körül a lakók, és már ekkor egyetem is működött a falain belül, ami még a bagdadinál is nagyobbnak bizonyult. Az egyetemnek közel 360 terme volt. Híres volt az itteni orvosi képzés, amely mellé egy kórház is társult. A rövid mongol uralom idején elpusztult Shiraz, de Timur Lenk támadása idején inkább behódolt, így megmenekült a pusztulástól. A Zand-dinasztia idejében 1750 és 1796 között Karim kán jóvoltából egy rövid ideig Perzsia fővárosa is volt, ezt követően Dél-Irán fővárosa. A 17−18. század folyamán több katasztrófa is sújtotta. Hol földrengések, hol járványok vagy ellenséges betörések pusztították el a várost, amely mindegyik után talpra tudott állni. A mai Shiraz, a gazdasági szerepe mellett, az irodalom és a bor városának számít. A város épületei közül kiemelkedik a Nasir al-Mulk mecset, amit a helyiek rózsaszín mecset néven is emlegetnek. Az épület a Kádzsár-dinasztia (1796−1925) idejében készült, 1876-ban kezdték meg az építkezést és 1888-ra fejezték be. A mecset homlokzatát színes üvegekből álló tradicionális motívumokat díszítik. Építése idején a hagyományos perzsa cserépgyártás újjáéledt, amellyel párhuzamosan európai csempék is megjelentek Iránban. A Nasir al-Mulk mecset belső falain is látható számos nyugati csempemunka, amelyek hasonlóságot mutatnak a 13−14. századi perzsa építészettel. Leginkább türkiz színű geometriai minták jellemzik a díszítést, és olyan virágminták, amelyek a 19. századi nyugati hatást bizonyítják. Híresek színes üvegei, amelyeken áthatoló fény a látogatókban furcsa érzéseket keltenek. A város egyik híres szülötte Hafez (1315−1390) perzsa költő, aki udvari költőként vált ismertté szerte Perzsiában. Halála után az emlékére egy kupolaszerű épületet emeltek Shirazban a sírja közelében 1452-ben. 1773-ban, Karim Khan Zand uralkodása alatt, egy nagyobb emlékhelyet építettek, amely négy központi oszlopból és két nagyobb helyiségből állt. Az épület egyik oldalára egy kert, a másikra egy temető került. A tényleges síremlék a temető közepén van azóta is, márványlappal lefedve amelyen Hafez költeményeiből találhatók részletek. A 19. század folyamán a síremlék helyreállításra került, de a század végén nagy vita robbant ki a sír miatt. Egy új emlékmű építését kezdték meg, ami viszont zoroasztrianus jegyeket viselt magán, és ez sokakat felháborított, lévén, hogy egy muszlim síremlékének szánták. A ma is látogatható emlékmű építése 1931-ben kezdődött és 1935-re készült el. Hafez új emlékművét 1 m-rel megemelték, és 10 m magas nyolc oszlopból álló rézkupolával ellátott épület került kialakításra. Ugyanakkor az eredeti négy oszlopos emlékcsarnokot is kibővítették. Shiraz központjában található a Karim kán erőd, amely a 18. században épült a Zand-dinasztia idejében (Sárközy, 2018). A mintegy 4000 m2 területű fellegvár 12 m magas falakból és 4 darab 14 m magas kerek tornyokból áll. A falak közel 3 m vastagok. Az erőd katonai és igazgatási központnak épült Karim kán, a dinasztiaalapító uralkodása alatt, aki maga is itt lakott. Idővel szerepe, fontossága csökkent, egy időben még börtönként is üzemelt, ma már felújított állapotában látogatható. A Vakil mecset a hasonló nevű bazár mellett található, és a Karim kán erődhöz hasonlóan ez is a 18. században épült 1751 és 1773 között a Zand-dinasztia idejében. A Vakil mecset területe 8660 m2. Díszes csempék díszítik, amelyek Shiraz művészetének és iparának a 18. század második felére jellemző jegyeit viselik magukon. Az éjszakai imaterem 48 spirálban faragott monolit oszlopot tartalmaz.

  1. nap: Shiraz – Firuzábád – Shiraz

Fársz tartomány szászánida városai 2018-ban kapták meg az UNESCO világörökségi rangot. A világörökségi helyszínhez mintegy 8 helyszín tartozik, amelyek mindegyike Fársz tartomány déli részén található. Ez a terület 224 és 658 között a Szászánida Birodalom hatalma alá tartozott, amelyet I. Ardasír (180 körül–241) alapított meg ezen a vidéken (Sárközy, 2018). Ardasír a mai Fársz tartomány szülötte volt, egy helyi vazallus király fiaként. Bátyja örökölte a trónt, de Ardasír ezt nem fogadta el, és sikerrel fellázadt tulajdon testvére ellen, akinek legyőzésével 208-ban királyi címet szerzett. Ekkor alapította meg Firuzábád városát, ahol egy hegy tetején egy tekintélyes erődöt, annak közelében pedig egy palotát emeltetett magának. Ezekben az években a hatalmon lévő Pártus-dinasztiára hatalmas nyomás nehezedett szinte minden oldalról (Sárközy, 2007). A külső ellenségek közé tartoztak a rómaiak és a kusánok, a belső gondok között pedig ott volt a szászánida nemzetségből származó Ardasír vazallus királya, aki több másik kis királysággal szövetségben fellázadt, és 224 körül egy sorsdöntő csatában le is győzte Ardaván királyt. Firuzábád közelében ezt az eseményt meg is örökítették egy hegy oldalába vájt 18 m hosszú domborművön. A csata utáni években Ardasír fokozatosan kiterjesztette a hatalmát, még a kusánokat is sikerül legyőznie. Sikerrel harcolt a római légiókkal is, így élete végére saját birodalmat és dinasztiát hozott létre, amelyet az óperzsa állam feltámasztásaként hirdettek, ezzel is hangsúlyozva az állam perzsa jellegét (Benedek, 2012). Az alig négy évszázadig fennálló birodalom Róma bukása után a Kelet-Római Birodalommal, vagy más néven a Bizánci Birodalommal került szembe, ami olyan több évszázadon átnyúló csatározásokat és háborúkat hozott, amibe mind a kettő állam meggyengült, és mintegy nevető harmadikként lehetősége nyílt a friss iszlám hitre tért araboknak a terjeszkedésre, az iszlám győzelmére a Közel-Keleten. Firuzábád felé haladva esik útba Qal’eh Dokhtar vára, amelyet maga a dinasztiaalapító, Ardasír parancsára építettek (Sárközy, 2018). Az erődített palota egy széles völgy melletti magas hegyen épült fel a lent elhaladó út védelmére. A vár és egyben palota számos építészeti stílus jegyeit viseli magán, hosszú csarnokok, ívek, kupolák, süllyesztett ablakok és lépcsők jellemzik. A hegyen épült erődtől nem messze található Ardasír új fővárosa, a mai Firuzábád közelében. Egy kör alakú mesterséges város került itt felépítésre, amelyet 50 m széles árok védett, és a város átmérője megközelítette a 2 km-t. Négy kapu szolgált a városba való belépésre, és a központban építették fel a főváros központi épületeit, amelyek közül egy 30 m magas spirális szerkezetű torony emelkedett ki. A város a 630−640-es években több alkalommal is ellenállt az arab támadásoknak, a betolakodóknak csak 650-ben sikerült meghódítani. A következő évszázadokat még átvészelte a régi főváros, ami fokozatosan kezdte elveszíteni a jelentőségét, lakói a pár kilométerre lévő új városba költöztek át, magára hagyva az egyre csak romosabb várost.