Üzbegisztáni körutazás 3. nap

Üzbegisztáni körutazás 3. nap

Ürgencs, Ajaz-kala, Khíva

Reggeli után a taskenti reptérről menetrend szerinti járattal indulás Ürgencsbe, amely egyike az ország legfiatalabb városainak, a 19. század második felében jött létre. Létezik egy másik Ürgencs is a határ másik oldalán Türkmenisztánban, amit lakói az Amu-darja medrének változása után kezdtek elhagyni. A modern várost az oroszok alapították a Selyemút mentén, ezért a várost a szovjet építészet jegyei jellemzik. Az Ürgencsbe való érkezés után az Amu-darján átkelve sivatagi túra következik, aminek célja a Hvárezmi Birodalom erődjeinek, a Selyemút régi oázis-kultúráinak a megismerése, az ún. 40 erőd vidékén. Elsőként már a 3–4. században is létező város, Toprak-kala kerül megtekintésre, mely kb. 500–350 m-es téglalap alakú területen terült el, és 10–15 m magas szárított téglából álló falak és tornyok védték. Fénykorában a Hvárezmi Birodalom második fővárosának is számított. A város déli részén voltak a lakóházak, míg északi részén egy háromtornyú várnak nevezett palotát tártak fel, ami a királyok lakóhelye lehetett. Itt a falakat domborművek és festmények díszítették, de ezek nagy része elpusztult mára. A várnak több mint 150 szobája volt, amelyek közül több boltíves mennyezettel rendelkezett. A nagyméretű szobákat valószínűleg fából készült tetők fedték, amelyeket fából készült oszlopok tartottak. Toprak-kala romjaitól alig 3 km-re északnyugatra található Kyzyl-kala, a „Vörös Erőd”, mely elsősorban helyőrségi állomáshelyként szolgált,  nagy valószínűséggel az 1. és a 4. század között épülhetett a Selyemút mentén a Sherkala hegy közelében. Az erőd a 12–13. században nyerte el végső formáját és került befejezésre, éppen a mongol hódítás előtt. Az erőd alapterülete négyzet alakú, mindegyik oldala nagyjából 60 m széles, és fő építőanyaga égetett tégla és föld. A falak átlag 13–16 m magasak voltak, számos lőréssel és megfigyelési ponttal ellátva. Az erőd tetején egy másik kisebb fal is húzódott, ami további védelmi célokat szolgált. Ajaz-kala egy három erődből álló rendszer, amit az i. e. 4. és 7. század között építettek. Az erődítmények a Kizil-kum sivatag peremén található erődsorozat részét képezték, amely a nomád támadások elleni védelmi rendszert képezte. A Világörökség Alap az erődrendszert felvette a 100 legveszélyeztetettebb hely listájára. Az egyes számú erődítmény a legrégebbi, valamikor az i. e. 4–3. század körül készülhetett, és i. sz. 4. századig lakták, illetve szolgált menedékhelyként. Az erőd egy kb. 100 m magas dombon terül el, téglalap alaprajzú, 150 x 180 m-es oldalakkal. A falak átlag 10 m magasak és az alapjukon 2,2–2,4 m vastagok. A falakat 45 torony erősítette, egymástól 11–15 m távolságra. Az erődöt kb. az 1. századig használhatták, és egészen a korai középkorig menedékként szolgálhatott a helyiek számára. A 2. számú erőd a 6–8. századból származik, és az elsőhöz képest egy 40 m-rel magasabb dombon áll. Szintén téglából épült, és egy 50 m hosszú lépcsőn lehetett a bejárathoz eljutni. Egy palota romjait is feltárták itt, ezért valószínűleg, hogy egy nemesi család lakóhelye is volt. A 3. számú erőd az 1–2. század környékéről származik, és másfélszer nagyobb, mint az egyes számú, és 7–8 m széles külső falakkal rendelkezett. Feltételezik, hogy a Kusán Birodalom időszakában jelentős helyőrség állomásozott itt, és az uralkodó tartózkodási helyként és menedékként is használta a helyiekkel együtt. Késő délután érkezés Khívába.

Ürgencs és az egykori Hvarezmi Birodalom sivatagi erődjei

A Nyugat-Üzbegisztánban, az Amu-darja partján elterülő, szovjet hangulatú Urgencs ma leginkább arról nevezetes, hogy nemzetközi repülőterének köszönhetően ez a város a kapuja a tőle 35 kilométerre fekvő UNESCO Világörökségi helyszínnek, Khívának. S jóllehet hosszú, kacskaringós történelemmel sem büszkélkedik, mégis érdemes egy kicsit szétnézni utcáin, terein.

 Megtéveszthető lehet a név, hiszen Urgencsből, vagy Ürgencsből rögtön kettő is akad, egy – az általunk tárgyalt város – Üzbegisztánban, és egy Türkmenisztánban, melyet a könnyebbség kedvéért Konya-Ürgencsnek neveznek. Ráadásul a kettő ugyanazt a várost takarja, csak amíg a türkmén Ürgencs a régi, addig az üzbég az új város. A régi Ürgencset akkor hagyták el lakói, amikor az Amu-darja a XVI. században megváltoztatta a medrét, így a régi város víz nélkül maradt, s hamarosan elnéptelenedett. Az új (az üzbegisztáni) Ürgencset csak jóval később, a XIX. század második felében alapították az oroszok a Khívai kánság egy kicsiny kereskedelmi lerakata helyén.

A régi Ürgencs – 1077-től, mint Hvarezm történelmi birodalmának fővárosa, és a Selyemút egyik legjelentősebb megállója – a kora középkori Közép-Ázsia egyik legjelentősebb városa, virágzó kulturális és kereskedelmi központ volt. A város történetében az első csapást a mongolok jelentették: 1221-ben Dzsingisz kán serege fosztotta ki Ürgencset, majd 1388-ban Timur Lenk pusztította el a város épületeit, lakosságát, és öntözőrendszerét. Ekkor kezdődött a két évszázadon át tartó lassú hanyatlás időszaka, de a kegyelemdöfést az Amu-darja okozta, amely a XVI. században megváltoztatta folyásirányát, s ez a város végső elsivatagosodásához vezetett. Ekkorra Khíva már átvette a szerepét, mint regionális székhely. A XIX. században azonban a régi Ürgencset birtokukba vették a türkmének, bár ők sem az óvárosban, hanem az egykori település külterületein telepedtek le, a hajdani dicső várost – melynek ma csak romjai láthatók – temetkezési célokra használták. Eközben az oroszok megalapították az új Ürgencset is a régitől 170 kilométerre, délkeletre. A régi, vagyis Konya-Ürgencs ma egy 30 ezres türkmén település, mely 2005 óta UNESCO Világörökségi helyszín.

De térjünk vissza az üzbegisztáni Ürgencshez, mely ma sokkal inkább egy szovjet mintavároshoz hasonlít, semmint egy hajdanán nagyhírű közép-ázsiai kulturális és kereskedőközponthoz. Ez a sovány vigasz megmaradt a türkmén Konya-Ürgencsnek, melynek első régészeti feltárását 1929-ben kezdte meg a szovjet Alexandr Jakubovszki. Az új Ürgencsben azonban nincs mit feltárni, tulajdonképpen megnézni sem nagyon van mit, hacsak nem élveznénk kicsit az egykori Szovjetunió mára letűnő, keserédes hangulatát, és a megalomán várostervezés utcaképét; a széles sugárutakat, a hatalmas tereket, a jellegtelen tömbházakat és a posztszovjet szobrokat – melyeket mindenütt a környéken termesztett gyapot mintájával díszítenek. E műalkotások közül azonban a XIII. századi Hvarezmi Birodalom utolsó uralkodójának, Jalal ad-Din Mingburnunak a szobra kiemelkedik, – úgy tűnik, a modern Ürgencsnek is szüksége van valakire, aki a folytonosságot jelenti az egykori dicsőséges időszak és város, illetve a jelenlegi helyzet között. A szobor egyébként Ürgencs egyik legszebb részén áll, a róla elnevezett parkban, a Namangan utca mellett. A park északi részét a Shavat-csatorna vágja át.

Egy másik említésre érdemes műalkotás a Hotel Urgencs előtt magasodó, monumentális Muhammad al-Khwarizmi-szobor, melynek helyén 1992-ig Lenin szobra állt. A IX. században élt perzsa származású matematikus, Muhammad al-Khwarizmi szintén Hvarezm kiemelkedő szülöttje volt, aki az algebra forradalmasításával írta be nevét a történelembe, bár csillagászként és földrajztudósként is maradandót alkotott. Az Avesta parkban álló, 18 méter magas, modern Avesto emlékművet pedig a zoroasztriánus vallásnak szentelték, mely egykor ezen a vidéken elterjedt volt. Talán szokatlan látvány lehet a muszlim Közép-Ázsiában egy keresztény kegyhely, de Ürgencs kevés látnivalója közül az egyik épp egy ortodox templom: az Iova Mnogostradalnogo templom, mely egész Khorezm Oblast egyetlen ortodox imaháza. A 2007-13 között elkészült templom helyén már a XIX. század végén is orosz ortodox templom állt, melyet azonban a kommunista időkben bezártak. Ma a templom Ürgencs vonzásköre orosz lakosságának egyetlen imaháza. Arany hagymakupoláival, keresztjeivel, Krisztust ábrázoló ikonjaival üdítő színfoltja a városnak. Emellett egyébként egy római katolikus templom is van a településen.

Rövid sétatávolságra található az ürgencsi repülőtértől az Al-Beruni komplexum. A tradicionális üzbég építészetet tükröző, de modern épületegyüttes a hvarezmi születésű Abū Rayḥān Muḥammad ibn Aḥmad Al-Bīrūnī, röviden Al-Biruni (973-1052) középkori iszlám tudósnak, a sugármérés feltalálójának (matematika, csillagászat, földrajz) állít emléket. Sírja ma az afganisztáni Ghazniban van. Szinte pontosan az Al-Beruni komplexummal szemben található a másik hasonló jellegű épületegyüttes, az Al-Khwarizmi komplexum, melyet a korábban említett matematikusnak, az algebra atyjának, Muḥammad ibn Mūsā al-Khwārizmī-nek szenteltek (akiről egyébiránt a Hold egyik kráterét is elnevezték). Az iráni származású tudós tiszteletére ez az emlék-együttes türkiz színű kupolájával, csempéivel, elegáns íveivel nem üzbég, hanem perzsa építészeti stílust képvisel. A 850-ben elhunyt matematikus (aki az algebra mellett aritmetikával, trigonometriával, csillagászattal, földrajzzal is foglalkozott, sőt még a zsidó naptárról is írt egy értekezést) sírjának holléte ma nem ismert. Mindkét komplexumot 1999-ben adták át.

Ürgencstől nem messze, a Kizil-kum sivatagban, a ’Negyven erőd vidékén’ találjuk az egykori Hvarezmi Birodalom több híres erődjét is, köztük a Toprak Kalát, a Kyzyl Kalát (más néven Vörös Erődöt), valamint az Ayaz Kalát. A Toprak Kala már az iszlám hódítás előtt, a III-IV. században is létező település volt, melyet fénykorában a Hvarezmi Birodalom második székhelyének tekintettek. A szárított téglából épült város területén falak, tornyok, sőt egy 150 szobás palota maradványait is feltárták a régészek. Innen mintegy 3 kilométerre található a feltehetően a I-IV. század között épült Vörös Erőd, mely a XII-XIII. századra nyerte el végső formáját. Bár a neve erődöt jelent, az égetett téglából és földből épült Kyzyl Kala egykor helyőrségként funkcionált. A Kr. e. IV. és a Kr. u. VII. század között épült Ayaz Kala egy, a nomádok támadásai ellen épült hármas erődrendszer közös neve, melyek közül a legelső még az Akhaimenidák, Nagy Sándor hódítása, vagy a hellenizmus idején épülhetett, s talán a Kr. u. I. századig lehetett használatban, de még a korai középkorban is menedéket nyújtott a környékbelieknek. A második erőd a VI-VIII. században épülhetett, s amellett hogy védelmi szerepet látott el, palota része egy nemesi család lakóhelye lehetett. Végül a harmadik erőd az I-II. század között épülhetett, és a Kusán Birodalom idején nagyszámú helyőrség állomáshelye volt. Az UNESCO az erődrendszert a 100 legveszélyeztetettebb helyszín listájára helyezte.

Legendás Üzbegisztán

Bármerre is járjunk ebben a lenyűgöző országban, lépten-nyomon legendákba és mítoszokba ütközünk, melyek szinte egybeforrtak a régió történelmével, városaival, mitikus alakjaival, szokásaival, s ezek a történetek nem csak színesítik, de teljes egésszé is teszik ismereteinket Üzbegisztánról.

Közép-Ázsia nagy múltú, misztikus földjén a népi történetek olyan természetességgel keverednek a történelemmel, hogy szinte már az igazság, a hitelesség forrásaivá válnak. A legnagyobb hősök köré mindig színes mítoszokat sző a népi képzelet, s ha ezek a történetek beigazolódnak, a legendák csak még tovább erősödnek. Elég csak Timur Lenk „átkára” gondolni, melyre a koporsójában talált feliratok figyelmeztettek. Amikor Mihail Geraszimov 1941-ben feltárta a rettegett üzbég hős sírját, a koporsóban két szöveg is figyelmeztetett: „Amikor feltámadok a halottak közül, a világ reszketni fog” illetve „Aki megnyitja síromat, még szörnyűbb hódítót fog elszabadítani, mint én voltam”. Két nappal az exhumációt követően a náci Németország megindította a Szovjetunió tervezett megszállását, vagyis a Barbarossa-hadműveletet. Timur jóslata hát beigazolódott. Miután azonban az uralkodót iszlám rítus szerint, méltó módon újra temették (1942. februárja), a Vörös Hadsereg döntő győzelmet aratott Sztálingrádnál. A történelem mellett Közép-Ázsia vallásai is – mind az iszlám előtti időszak tanításai, mind maga az iszlám – rendkívül mély hatással voltak Üzbegisztán mítoszaira és legendáira. A prófétákról, nagy uralkodókról, csodálatos városokról, műemlékekről és halhatatlan szerelmekről szóló történetek nemzedékről nemzedékre öröklődtek tovább, és gazdagítják ma is Üzbegisztán megbecsült kulturális örökségét.

Az egyik legkedvesebb legenda éppen az üzbégek messze földön híres udvariasságát meséli el, de közben megtudhatjuk azt is, hogy miként kapták meg a Teremtőtől ezt a pompás vidéket. Amikor az Úr megteremtette a világot, annak földjeit a világ népei között osztotta szét. A kedves és udvarias üzbégek azonban minden nemzetet maguk elé engedtek, így amikor utolsóként sorra kerültek, az Úr széttárta karját, és sajnálkozva megjegyezte: „Túl későn jöttetek, már befejeztem a földek szétosztását. Hol voltatok eddig?” Mire az üzbégek szívükre tett kézzel meghajoltak a Teremtő előtt, s így feleltek: „Ó, Mennyei Atyánk, te megtanítottál minket arra, hogy mindig irgalmasak legyünk, és szeressük a szomszédainkat. És mi, Isten szolgái, mindenkit magunk elé engedtünk, aki kérte.” Erre Isten arca felderült, s így válaszolt: „Ti üzbégek! Igazán nagylelkű, tiszta szívű emberekké váltatok, ezért most olyan földet adok nektek, amelyet magamnak tartottam, s amely olyan, mint a Paradicsom.” Tehát a Menny és a Föld teremtője az üzbégeknek adta azt a földet, melyet a hegyekből kiömlő két nagy folyam ölel körbe, s a neve Üzbegisztán.

Egy másik legenda szintén az ország történelméhez, és a régió méltán elismert lovaihoz kapcsolódik. Kr. e. 104-102 között a kínai Wu-ti császár 60 ezer fős lovasságot küldött Dayuanba, a Ferghana-völgy királyságába, hogy megszerezzék maguknak az úgy nevezett „mennyei lovakat”, az argamakokat. Az erejükről és kitartásukról nevezetes lovaknak egy különös ismertetőjegye is volt, mégpedig, hogy vért verejtékeztek, amit a kínaiak isteni eredetük bizonyítékának tartottak. Wu-ti maga is vágyott a megistenülésre, ezért különösképpen fontosnak tartotta a lovak megszerzését, annál is inkább, mert a tökéletesen felfegyverzett nomád hsziungnu hun nehézlovasság (katafrakták) ellen való védekezésben sikeresebbek lehettek ezekkel az állatokkal, mint a sokkal kisebb és gyengébb kínai fajtákkal. A mennyei lovak olyan megbecsülésnek örvendtek Kínában, hogy még ódákat is írtak hozzájuk. Az azonban csak a XX. században derült ki, hogy a véres verejtékezésért egy parazita a felelős, mely a bőr alá jutva okozza ezt az egyébként kellemetlen tünetet. Amikor a kínaiak újra megtámadták Dayuant, a Ferghana-völgy lakosságának kompromisszumot kellett kötnie, s vállalták, hogy évente 300 lovat szállítanak a kínai hadsereg számára. A szakemberek szerint e „mennyei lovak” nagy valószínűséggel a türkmenisztáni Akhal Teke fajta ősei lehettek.

Üzbegisztán egy másik büszkeségének, az egyik legismertebb textilfélének, a khan-atlas selyemnek (ikat) is kedves története van. E szerint még az ősi időkben Margilan egyik öreg fejedelme úgy döntött, hogy ötödször is megnősül. Választása egy szegény textilszövő gyönyörű lányára esett, csakhogy a lány apja nem akarta a frigyet és térden állva könyörgött a kán előtt, hogy vonja vissza a választását. Az uralkodó azt válaszolta, hogy ha másnap reggelre készít valami rendkívüli dolgot, amely elfeledteti vele a leány szépségét, akkor eláll a házasságtól. A szomorú szövő tanácstalanul ült a folyóparton, s nem tudta, hogy mi tévő legyen. Ekkor észrevette, ahogy az égen átvonuló felhők, és az eső utáni szivárvány visszatükröződik a víz színéről. „Ó, egek, köszönöm az ötletet!”- sírta el magát az apa, s rohant haza, hogy munkához lásson. Másnap reggel szokatlan és gyönyörű ruhát vitt a kánnak, mely könnyű volt és levegős, mint egy felhő, hűvös, mint a tiszta hegyi levegő, és olyan irizáló, mint a szivárvány. „Hogy csináltad?” – kérdezte a megdöbbent uralkodó a szövőt. „Zöld esővel mosott leveleket szedtem, hozzáadtam a tulipánszirmok színét, a hajnali pírt, a kék éjszakai égboltot, a napfény foltokat a vízen és szeretett lányom ragyogó szemeit, és mindent összekevertem.” – válaszolta a szövőmester. A kánnak nagyon megtetszett az újszerű atlas selyem, s a leányt végül szeretett fiával házasította össze.

Bukhara, illetve annak legendás citadellája, az Ark alapításáról – melyet Firdauszi ’Shahname’ című eposza, valamint a zoroasztriánusok szent könyve, az Aveszta is elmesél – már megemlékeztünk Bukharáról szóló írásunkban. Az Ark mellett azonban a bukharai Kalyan minaretnek is érdekes története van. Kevesen tudják, hogy az ódon és magas épületnek a közismert nevén kívül egy másik, sokkal kevésbé jól csengő neve is van: a Halál tornya. Mégpedig azon lányok miatt, akiket innen dobtak le az egyik kegyetlen sah rendeletére. Ez a sah a földi gyönyörökben és a kínzásban lelte örömét. Azonban felesége jó szándékú, segítőkész és okos asszony volt, aki viszont csak titokban merte támogatni a rászorulókat. Egy alkalommal aztán kiderült a titka, és a sah rettenetes haragjában halálra ítélte az asszonyt. Megparancsolta, hogy a minaret tetejéről vesse le magát. Az asszony látszólag elfogadta a sorsát, de egy utolsó kívánsága volt, amit a férje teljesített is: megengedte, hogy az asszony valamennyi ruháját és szoknyáját magára vehesse, mielőtt leugrik a toronyból. A hatalmas tömeg, mely végső búcsút akart venni a tiszteletre méltó asszonytól, meglepve tapasztalta, hogy a sah felesége túlélte az ugrást, mert szoknyái ejtőernyő módjára lelassították a becsapódást. Felesége bátorsága és szellemessége miatt a sah is megbocsátott az asszonynak.

Azonban Szamarkandnak is van ám igazán érdekes legendája, mely egy leopárdhoz kapcsolódik. Abban az időben, amikor a város felépült, egy leopárd jött le a Zerafshan-hegyek közül. Az állat nyugodtan jött-ment az utcákon, az újonnan emelt épületek között, majd amilyen hirtelen feltűnt, ugyanolyan váratlanul visszatért a hegyekbe. Ettől kezdve Szamarkand lakosait leopárdnak nevezték; az állat képe a város zászlaján, sőt, számos épület homlokzatán (de még a nemzeti valután is) feltűnik, mint a bátorság, a nagyság és a hatalom szimbóluma. Leghíresebb ábrázolása a szamarkandi Registan tér egyik medreszéjének, a Sher Dornak az iwan-kapuzatán látható; perzsául a ’sher’ oroszlánt jelent, így valószínűleg az eredeti szimbólum – mely iráni közvetítéssel került Üzbegisztánba – az oroszlán volt, ám később, az arab és török befolyás leopárdra változtatta. Azóta a leopárd a büszke Szamarkand dicsőségét és hatalmát fejezi ki. A város azonban további legendákkal is büszkélkedik, melyek egy-egy híres épülethez, illetve történelmi személyhez kapcsolódnak.

Az egyik legkülönlegesebb a gyönyörű Bibi-Khanym mecset építésének érdekes történetét meséli el. Bibi-Khanym Timur Lenk kedvenc mongol felesége volt, aki egy gyönyörű mecsettel szerette volna meglepni urát, mire visszaérkezik az indiai hadjáratból. Azonban az építész halálosan beleszeretett a királynéba, és minden lehetséges módon késleltette a mecset befejezését. Bibi-Khanym mérges lett, és siettette az építészt, hisz Timur hazaérkezése időszerű volt. Az építész egy feltétellel vállalta a sietős munkát, ha megcsókolhatja az asszonyt. Bibi-Khanym erre különböző színre festett tojásokat hozatott. „Nézd meg ezeket a tojásokat. Csak kívülről különböznek egymástól, de belülről ugyanazok. Ugyanez igaz a nőkre is! Bármelyik szolgámat neked adom, amelyiket kéred.” Erre az építész két poharat hozatott, az egyikbe tiszta vizet, a másikba fehérbort öntetett. „Nézd meg ezt a két poharat: kívülről egyformák, de ha a vízből iszom, nem lesz semmi bajom, azonban ha a borból, megégetem magam. Ugyanez vonatkozik a szerelemre is.” Így a királynő végül engedett a kérésnek, de az építész heves csókja nyomot hagyott Bibi-Khanym arcán. Timur örült felesége csodás ajándékának, mely végül időben elkészült, de azonnal észrevette arcán a csók nyomát. A történetnek több befejezése is ismert, az egyik legismertebb, hogy Timur kivégeztette a vakmerő építészt, s testét egy földalatti mauzóleumba temettette. A nőknek pedig ettől fogva fátylat kellett viselniük.

Szamarkand egy másik igen lenyűgöző épületegyüttese, a Shah-i Zinda is különleges történettel büszkélkedik, mely a komplexum nevéhez (’az élő király’), illetve Mohamed próféta nagybátyjához, Kussama ibn Abbashoz kapcsolódik. Kussama ibn Abbas egy csatában halálos sebesülést szerzett, de Hazrat Hyzr próféta szelleme megmentette, s miután megmerítette az élet vizét tartalmazó Shaaban kútjában, meggyógyult és halhatatlanná vált. Innen ered ’az élő király’, vagyis a Shah-i Zinda elnevezés. Hét évszázaddal később, amikor Timur egy csatából hazatért, elhatározta, hogy meglátogatja a szamarkandi szent helyeket. Amikor a kúthoz ért, amelyben Shah-i Zinda eltűnt, kétségek kezdték gyötörni, hogy vajon ’az élő király’ valóban a kútban él, vagy meghalt? Kísérete azt felelte, hogy erre a kérdésre csak Isten tudja a választ. De Timur nem nyugodott bele a válaszba, ezért hatalmas vagyont ígért annak, aki lemerészkedik a kútba. Azonban egy Hida nevű vitézen kívül senki nem mert vállalkozni a veszélyes küldetésre.

Leereszkedve a kútba, egy minden képzeletet felülmúló csodaszép palotát talált, ahol azonban nem volt senki. Átment a palotán, végül egy ajtón át az Édenkertbe lépett, ahol egy réten három fénnyel körülvett embert látott, középen Shah-i Zindát, mellette két oldalt Illés és Hyzr prófétákat. Körülöttük pedig a jövő embereit, és a már elhunyt, de bűntelen emberek lelkeit látta. Shah-i Zinda haragosan rivallt rá Hidára, honnan vette a bátorságot, hogy lemerészkedjen a kútba és megjelenjen a bűntelen emberek előtt? Hida azt hazudta, hogy nem önszántából merészkedett le, hanem Timur parancsára. Az élő király azonban azt felelte, tudja, Timur nem kényszerítette Hidát, hanem az a saját kapzsiságának engedve ereszkedett le. Végül hazaengedte a vitézt, de azzal a kikötéssel, hogy senkinek nem mondhatja el, amit a kútban látott, különben megvakul és minden utódja is vakon fog születni, valamint, hogy Timur sosem fogja meghódítani Kínát. Visszatérve az uralkodó tudni akarta, hogy Hida mit látott, s bár a vitéz először nem akarta elmondani, végül engedett a kérésnek. Elmesélte, de abban a pillanatban megvakult, ahogy később leszármazottai is vakon születtek, s azt is tudjuk, hogy Timur a Kínába vezető úton meghalt.

Persze a Shah-i Zinda komplexumhoz további legendák is kapcsolódnak. A különleges sírépületekhez vezető 40 fokos lépcsősor a bűnbánat és az ima útját jelképezi, így – akár turistaként, akár helyiként – ha az ember ott jár, szorgalmasan számolja felfelé és lefelé is a fokokat. A legenda szerint, amikor mindkét irányban megegyezik a lépcsők száma, akkor az illető bűntelennek tekinthető. Ez a szokás a középkorból maradt fenn, amikor a helyszín egyfajta muszlim zarándokhelynek számított. Ekkoriban jelent meg a mauzóleumhoz vezető lépcsősor is, mely az emberi szellem nagy átalakulásának szimbóluma volt. A zarándokoknak valamennyi lépcsőfokon meg kellett állniuk és elmondani a Korán egy-egy versét. Nem messze Szamarkandtól egy másik próféta sírját is megtaláljuk. A Siab partján áll Dániel, az Ószövetség prófétájának mauzóleuma. A helyiek úgy vélik, hogy a szent szelleme védi Szamarkandot, és a város jólétét. A legenda szerint Timur hozta magával a szent tiszteletét, miután egész Kis-Ázsiát és Iránt is meghódította, de elérve a perzsa Susába, a város példátlan elszántsággal tartotta magát. Amikor Timur megkérdezte a helyieket, hogy lehetséges mindez, azt válaszolták neki, hogy Dániel próféta szelleme védi a várost. Ekkor Timur rábeszélte a helyieket, hogy adjanak neki a próféta maradványaiból, és azokat karavánra téve Szamarkandba küldte. A tevék azonban elérve egy Susához nagyon hasonló helyhez – ahol most a mauzóleum van – megálltak, és sehogy sem voltak hajlandók tovább menni.

Végezetül ismerjük meg Tomyris, a masszagéták legendás királynőjének történetét. A Kr. e. VIII-IV. század között, amikor a klasszikus történelemben Görögország, Róma, illetve Egyiptom és Perzsia játszott komoly szerepet, az eurázsiai sztyeppéken a legendás harcos nomádok, a szakák, masszagéták, szkíták és szarmaták voltak a meghatározók. Közülük a szakák és a masszagéták törzsei lakták Közép-Ázsia, a mai Üzbegisztán területeit. A Kr. e. VI. században Nagy Kürosz perzsa uralkodó létrehozta az Akhaimenidák hatalmas kiterjedésű birodalmát, az Óperzsa Birodalmat. Mielőtt megtámadta volna az egyébként erős Egyiptomot és annak uralkodóját, Amaszisz fáraót, úgy döntött, hogy előbb saját birodalma keleti határait erősíti meg, ahol a szakák és masszagéták éltek. E törzsek lenyűgöző katonai képességeikről és jól szervezett, kiszámíthatatlan manővereikről voltak ismertek, ezért bármikor hátba támadhatták Küroszt, aki tudta is ezt, s hogy megelőzze a rajtaütést, Kr. e. 530-ban sereget vezetett ellenük. Abban az időben a masszagétákat Spargapises leánya, Tomyris vezette, aki apja, a király egyetlen utódjaként állandóan azért küzdött, hogy nőként elismerjék, mint uralkodót. Bátorságával és hűségével azonban kivívta népe szeretetét.

Amikor Tomyris értesült Kürosz támadásáról, megparancsolta a masszagétáknak, hogy húzódjanak mélyen be a sztyeppékre, maguk után csalva a perzsákat. Kürosz azonban ismerve taktikájukat, csellel és hízelgő szavakkal akarta Tomyrist meghódolásra késztetni. A királynő azonban átlátott Kürosz tervén, és visszautasította a perzsa királyt. Amikor a perzsák a masszagétákat üldözve elérték a Jaxartészt (a mai Szir-darját), Kürosz újabb trükkhöz folyamodott: egy csali tábort állítottak fel, melyen az éjszaka folyamán rajtaütöttek a nomádok, de nem tapasztalva ellenállást, úgy döntöttek, hogy megisszák a táborban talált bort. A lerészegedett masszagétákat a perzsák legyilkolták, Tomyris fiát pedig foglyul ejtették. A királynő hiába próbálta Küroszt fia szabadon engedésére bírni, a perzsa király a fenyegetésnek sem engedett. Ekkor Tomyris fia öngyilkosságot követett el, hogy Kürosz ne tudja vele anyját zsarolni. Amikor a királynő megtudta fia sorsát, úgy döntött, hogy megtámadja a perzsákat. Minden erejét és haragját az összecsapásra koncentrálva legyőzték a perzsa sereget, maga Nagy Kürosz is elesett. Miután Tomyris lefejeztette, megparancsolta, hogy egy emberi bőrt töltsenek színültig vérrel, amibe belemerítette Kürosz fejét, így meggyalázva a holttestet. Tomyris királynő a szakák és a masszagéták szabadságának és erejének szimbólumává vált.