A Sri Kamatchi Amman templom

A Sri Kamatchi Amman templom

Kicsi, de színes hindu templom bújik meg a Jalan Dato Keramaton, nem messze a KOMTAR toronytól, mely ugyan Penang más hindu szentélyeivel nehezen veheti fel a versenyt, de a környék nevezetességei közé kényelmesen beleillik. Az Arulmiga Sri Kamatchi Amman Devasthanam az aranyműves pattarik temploma.

 

Jóllehet, az Arulmiga Sri Kamatchi Amman Devasthanam önmagában nem ér meg egy hosszabb kitérőt, de ha az ember a templom környékének nevezetességeit szeretné végiglátogatni, feltétlenül érdemes rá egy kis időt szakítani. A látványos kis szentély – mely kis boltocskák sorában, két üzlet helyét elfoglalva bújik meg – a George Town belvárosát és az egykor gyümölcsültetvényeknek helyet adó, mára azonban kellemes hangulatot árasztó külvárost, Ayer Itam-ot összekötő forgalmas út, a Jalan Dato Keramat egyik látnivalója, mely az út belvárosi végpontja felé esik. A templomtól alig 60 méterre, az út túloldalán található egy másik hindu szentély, a Nagarathar Sivan templom, míg egy nagyjából 7-8 perces sétára magasodik a sziget legmagasabb épületeként ismert KOMTAR-torony, tetején a Rainbow Skywalk kilátóval. Ha nagyobb sétát tennénk a környék látnivalóit érintve, a templomtól keleti irányban egy nagyjából 20 perces sétával érhetjük el a Clan Jetties mólóit.

A Sri Kamatchi Amman templomot 1914-ben alapította a környék patthar közössége, hogy ott kizárólag a pattharokat szolgáló rituálékat és istentiszteleteket tartsanak. A tamil pattharok egyfajta nemzetiségi csoport (kaszt), akik ősidőktől fogva ötvös munkáikról és aranyművességükről voltak ismertek. Munkásságuk szorosan összefonódik a tradicionális hindu életmóddal: az egyén életében szükséges összes fontos ékszerről ők gondoskodnak, de emellett vallási tárgyakat is készítenek. Általános ötvösmunkákat készítő mesteremberek minden indiai városban megtalálhatók, de ha ékszerről van szó, azt a hinduk kizárólag pattharokkal készíttetik. Malajziában elsősorban Penangon és Kuala Lumpurban telepedtek le a múltban, jóllehet az első generációk még nem állandó lakhelyként tekintettek Malayára, sokkal inkább a kétlaki életet választották: 3-5 évnyi maláj tartózkodás után hazatértek Indiába. Azonban Malajzia 1957-es függetlenedése és az ezzel járó bevándorlás korlátozása sokukat arra kényszerítette, hogy végleg Délkelet-Ázsiában keressék boldogulásukat. 

George Town-ban az első (és máig egyetlen) patthar templom még egy egyszerű kis szentély volt, melyhez 1923-ban két üzlethelyiséget vásároltak ott, ahol a legtöbb ékszerkészítő műhelye is működött. Az aprócska templomot kisebb felújítások után Sri Kamatchi Amman istennőnek ajánlották, aki a természet autonómiáját megtestesítve a Szépség és Nyugalom Legfelsőbb Istennője, Parvati (Shakti) istennő inkarnációja. Siva isten feleségeként Dél-Indiában Kamakshi néven ismerik, míg keleten Kamakhya néven. A név jelentése „a kívánatos”, vagy szó szerint „olyan, akinek a szeme tele van vággyal”. Gyönyörű nőként ábrázolják, aki egy lótuszon ül jóga testtartásban, amely a békét és a jólétet jelzi a hagyományos álló póz helyett. Az istennő vörös színű szárit visel, és arany ékszerekkel, drágakövekkel és gyöngyökkel van feldíszítve. Sugárzó arca, varázslatos szeme és négy karja van. Két alsó kezében cukornád íjat és öt virágcsokrot tart, míg két felső kezében egy pashát (lasszó) és egy ankushát (kecske). Elbűvölő szemével Kamakshi állítólag elvarázsolta Sivát, a remete Istent, és biztosította a világi életben való részvételt. Az istennő bőségesen ajándékoz jólétet, tudást, hírnevet és kiváló utódokat.

Végül a ma is látható templom építését 1940-ben kezdték meg, s mivel még a japán megszállás idején is dolgoztak, így 1944. október 27-én a legfontosabb japán tisztségviselők jelenlétében fel is tudták szentelni. Ezt követően még kétszer, 1975. szeptember 7-én, majd 1989. szeptember 7-én szentelték fel, miután újabb felújításokat végeztek a templomon. A Sri Kamatchi Amman szentély legfontosabb ünnepe a Navarathri fesztivál, mely általában szeptember vége és október eleje közé esik, és jól megkoreografált szekérmenettel ünneplik. A kegyhely ma már a patthar kaszton kívüli bhakták körében is igen kedvelt, de színes és szemet gyönyörködtető szobrai okán a turisták körében is népszerű. A templomot – mint női istenség kegyhelye – elsősorban házasságok megkötése, illetve a férj egészsége és hosszú élete iránti könyörgések okán szokták még felkeresni. Ellentétben a többi penangi hindu templomommal, a Sri Kamatchi Amman templom csak és kizárólag a patthar közösség ellenőrzése alatt áll, így ezt az intézményt elkerülik az olyan konfliktusok, melyek a különböző közösségek vezetése okán adódnának.